Verdák mfOO8 2006.08.02. 13:51
Verdák
(Cars) Színes, szinkronizált amerikai animációs film, 2006 Eredeti hangok: Paul Newman, Owen Wilson, Bonnie Hunt, Cheech Martin, Michael Keaton Magyar hangok: Tóth Roland, Gesztesi Károly, Reviczky Gábor, Kristóf Tibor, Náray Erika, Végvári Tamás, Szabó Sípos Barnabás, Ganxsta Zolee Rendezte: John Lasseter 96 perc Walt Disney és Pixar Animation Studios Fórum Hungary Mozipremier: 2006. június 15.
Villám McQueen, a becsvágyó ifjú versenyverda egy szép napon szedi a dísztárcsáit és felkerekedik diadalmas versenygyőzelmek felé. Padlógázzal tart Kaliforniába, ahol örök hírnévre tehetne szert, ha sikerülne legyőznie a két legnagyobb ászt a mezőnyben… Egyelőre azonban nem jut messzire, terveihez képest ugyanis túl sokáig időzik egy a Route 66 mentén fekvő poros kisvárosban. Olyan fura karosszériákkal hozza össze itt a sors, mint Sally, a kikapós 2002-es Porsche, Hudson Doki, a titokzatos múltú ’51-es Hudson Hornet és Matuka, a kissé rozsdás, de annál viccesebb vontatóautó. A városka lakói komótos életükkel és kedvességükkel rádöbbentik McQueent, hogy van jobb élet is az ő túlpörgetett, magas oktánszámon űzött száguldozásán kívül. Hiába, az élet nem a célba érésről, hanem az odáig vezető útról szól…
INFÓ
Játékok, bogarak, szörnyek, halak és szuperhősök után itt a Pixar legújabb kalandja, ezúttal beszélő autók világába helyezve. A stúdió eddig olyan filmekkel örvendeztette meg világszerte az animációs filmek kedvelőit, mint a Toy Story, az Egy bogár élete, a Szörny Rt., a Nemó nyomában és A Hihetetlen család. Az Oscar-díjas John Lasseter (Toy Story 1-2, Egy bogár élete) ezúttal is rendkívüli humorával, szerethető hőseivel kitűnő, s minden eddiginél fejlettebb képi megoldásoktól hemzsegő filmet rendezett. Humor, akció, szívbemarkoló dráma, hihetetlen technikai effektusok…
John Lasseter rendezőnek különösen közel állt a szívéhez a Verdák alapötlete, hiszen már gyerekkorában nagy kocsirajongó volt, s alig lehetett elrángatni abból az autókereskedésből, ahol édesapja dolgozott. Természetesen ő maga is itt kezdett el 16 éves korában először részmunkaidőben dolgozni. "Mindig is imádtam az autókat. Valójában az egyik vénámban Disney-vér folyik, a másikban pedig motorolaj.” - mondja Lasseter. A film ötlete még 1998-ban megszületett, amikor kitalálták, hogy autókat kellene megtenni egy rajzfilm szereplőinek. Ugyanebben az időben látott egy dokumentumfilmet az államokat átszelő 66-os útról, illetve arról, milyen hatással van az útszélen fekvő kis településekre. 2001-ben aztán felesége, aki attól tartott, hogy elfoglalt férje végleg elhanyagolja családját, rábeszélte, hogy tegyenek egy kéthónapos lakókocsis túrát a 66-os út mentén. A vakáció remekül sikerült, Lasseter pedig rájött, hogy erről kell szólnia filmjének is: "az élet, mint utazás”. McQueen, a film főszereplője ugyanúgy felpörgetett életet él, és nagy szerencséjére lassítani kényszerül, akárcsak Lasseter annak idején.
2001-ben Lasseter, a társrendező Joe Ranft, Darla Anderson producer, Bob Pauley látványtervező és még sokan mások egy négy Cadillacből álló karavánnal kilenc napos "expedícióra indultak” a Route 66 mentén, hogy megismerkedjenek az ottani településekkel és emberekkel. Megfigyeltek a növényzettől kezdve a málladozó reklámfeliratokon át a sziklaképződményekig mindent, s ezek a részletek vissza is köszönnek a filmben. A Verdák kedvéért mintegy száz különböző, a legapróbb részletekig kidolgozott autó-karaktert kreáltak. Mint Lasseter mondja, hónapokig dolgoztak azon az animátorok, hogy kitalálják, típusától és életkorától függően hogyan mozogjanak az egyes autók. Teljesen új világot kellett teremteni, melyben a sportautók feszesek és ruganyosak, az 50-es évek modelljei pedig sokkal szétesőbb mozgással, rozsdásabban gurulnak. És bár egységes törvények szerint működik ez az autóvilág, mégis önálló egyéniségek alkotják. Bob Pauley látványtervező szerint már kezdetektől biztosak voltak benne, hogy a karakterek szeme a szélvédőben lesz elhelyezve, nem pedig a fényszórókban, ahogyan azt eddig megszokhattuk. Így sokkal emberszabásúbbak lettek a karakterek, hiszen gyakorlatilag az autók egésze bevonódik a karakter animálásába. Scott Clark vezető animátor elmondta, "az volt a legnehezebb feladat, hogy kifejezőképesek legyenek a karakterek, de közben továbbra is felismerhetően autók legyenek. De éppen ez az, ami fantázia és animáció segítségével megoldható.”
|